Meatless - NOAHs inspirasjonsside om dyre- og miljøvennlig mat

Meatless Monday hos Coca-Cola!

Hos Sodexos kantine hos Coca-Cola bidrar Meatless Monday-kampanjen til at vegetarisk blir stadig mer populært blant kundene!

Bevisstheten rundt fordelene ved vegetarisk mat er i ferd med å øke i dagens samfunn og mange vegetariske initiativer vokser frem. NOAH har vært en av initiativtakerne til den internasjonale Meatless Monday-kampanjen her i Norge, og ønsker gjennom kampanjen å vise hvordan vi gjennom våre matvalg kan påvirke verden rundt oss på en positiv måte. Å delta i et initiativ for en kjøttfri dag i uken er en betydningsfull forandring som alle kan gjennomføre, og går til hjertet av mange viktige politiske, miljømessige og etiske diskusjoner på samme tid.

Meatless Monday er en internasjonal kampanje som oppfordrer enkeltpersoner og organisasjoner verden over til å ta det første skrittet mot et sunnere og mer bærekraftig kosthold ved å innføre en kjøttfri dag i uken. Ideen kommer fra USA hvor Johns Hopkins University i 2003 lanserte kampanjen, den er nå utbredt over hele verden og titusenvis av offentlige og private spisesteder på bl.a. skoler, universiteter og sykehus dropper kjøttet hver mandag.

Det er Sodexo og leder for personalrestauranten hos Coca-Cola som har tatt initiativ til å delta på kampanjen, kantinen har besøk av mellom 200-300 gjester hver dag. Sodexo er et av Norges ledende serviceselskap og tilbyr blant annet kantinetjenester til både offentlige og private selskaper. ”Mat utgjør en belastning på vårt miljø, og derfor arbeider vi for at den belastningen skal bli så liten som mulig.” (Sodexos nettsider)

– I kantine har man mulighet til å inspirere folk i deres daglige kosthold, og hva er vel bedre enn å inspirere med vegetariske retter som både gjør godt for kundene våre men også for miljøet? Vi har nå holdt på med Meatless Monday i 1,5 år og flere og flere setter stor pris disse dagene! Dette er spennende, sier Linda Nilsen, leder for personalrestauranten hos Coca-Cola/Sodexo.

NOAH har over mange år jobbet for økt fokus på og tilgjengelighet av vegetarisk mat gjennom Meatless Monday-initiativet, kampanjen rettes mot kommuner, universiteter og høyskoler, videregående skoler, bedrifter, organisasjoner og spisesteder for på den måten å legge til rette for mer dyre- og miljøvennlige matvalg for alle. I tillegg til et godt Meatless Monday-samarbeid med høyskoler og universiteter over hele landet, har flere kommuner etter innspill fra NOAH valgt å satse på mer vegetarisk og miljøvennlig mat, deriblant Oslo, Bergen, Risør, Fredrikstad, Ski og Nesodden, som enten satser ved å øke det totale tilbudet, sikrer tilgjengelighet hver dag, og/eller løfter frem vegetarisk gjennom Meatless Monday. Etter sommeren kommer NOAHs Meatless Monday-kampanje i tillegg til å fremmes på et titalls videregående skoler rundt omkring i landet.